Een interview met de winnaar van de Wacken Metal Battle 2026 Nederland; Novelization

Door: Nicky
20 Apr 2026

Op 18 April 2026 vond de finale van de Wacken Metal Battle 2026 plaats in Estrado, Harderwijk. BIGMOTH, Ophaera en Novelization gingen met elkaar de strijd aan om een plekje op een aantal toffe Nederlandse festivals, maar belangrijker, de eer om Nederland te mogen vertegenwoordigen op Wacken Open Air. Wij spraken de band direct na hun winst. Check het op YouTube, of lees hieronder een korte versie van het interview. 


We spraken alle finalisten ook al voor dit optreden; dat interview is HIER terug te kijken. 


Gefeliciteerd met jullie winst, wat gaat er nu door je heen?

De emoties schieten alle kanten op; van een lichte roes door bepaalde middelen tot pure verbazing. Het is echt "fucking insane". Natuurlijk hoop je op de winst als je meedoet aan een competitie, maar tegelijkertijd voelt het dubbel omdat muziek eigenlijk helemaal geen competitie zou moeten zijn. Toch overheerst de trots: het is simpelweg fantastisch.

Hoe ging jullie set?

Het was een bewogen optreden, zeker omdat er vlak voor de show een versterker overleed. We kunnen zelf een hele lijst maken van elke noot die we hebben gemist of die vals was, maar dat heeft weinig zin. Het zou gek zijn om te zeggen dat het een slechte set was terwijl we hebben gewonnen, dus laten we het erop houden dat het prima ging. Ondanks de technische problemen met de effecten en de versterker hebben we goed kunnen schakelen en voelde het spelen zelf uiteindelijk goed aan.

Hoe was de interactie met het publiek?

Het publiek ging geweldig mee. Er was zelfs een crowdsurfer zonder dat we erom hoefden te vragen; dat gebeurde gewoon vanzelf.

Was er een moment dat de stress van de kapotte versterker wegviel?

Eigenlijk verdween die spanning zodra het eerste nummer echt "inkikte". Na de eerste paar noten kom je in een flow en is het een kwestie van gewoon doorgaan. Omdat er geen soundcheck was, was het moment dat we het podium opstapten na de vorige band de eerste keer dat we de sfeer konden aanvoelen. Na dat eerste liedje nam de muziek het volledig over.

Gaan jullie voor Wacken Open Air iets anders aanpakken?

We hebben een speciaal nummer van ongeveer 8 minuten waar we erg enthousiast over zijn. We hebben ons best gedaan om een set te bedenken waar dit nummer in past, zonder andere belangrijke tracks te schrappen. Omdat we op Wacken meer tijd hebben, gaan we dat nummer daar zeker spelen. We hebben het vandaag in de finale voor het eerst gespeeld tijdens de Metal Battle, simpelweg omdat het nu perfect in de set paste.

Welke aankomende show kijken jullie het meeste uit?

We hebben veel zin in Unitas. Tegelijkertijd balen we enorm van een gig volgende week die niet doorgaat. Maar natuurlijk staat Wacken met stip op nummer één; daar hebben we ontzettend veel zin in.

Wie van jullie gaat er nu het hardste drinken?

Dat zal voor sommigen lastig worden, want er moet nog gereden worden. De BOB van de avond moet iedereen weer veilig thuis afzetten, dus het grote feesten is voor hem even niet aan de orde.

Deel dit artikel