Op 1 juni viert Reformist de lanceren van hun debuut album “Voyages” in de 013 in Tilburg, samen met drie andere bands. Het gaat goed met de Nederlandse Metalcore scene, en Reformist is daar het zoveelste voorbeeld van. Tijd om met deze mannen in gesprek te gaan over inspiratie, professionaliteit en de Nederlandse metalscene.
Het interview kijken? Dat kan ook!
Tof dat jullie tijd hebben kunnen vrijmaken om met ons in gesprek te gaan. Met wie heb ik dit interview?
Mark van Gils: Je zit hier met Reformist, met 50% van Reformist. Met onze ritmegitarist Mark van Gils. Dat ben ik.
Freek Kruijswijk: En Freek Kruijswijk op de vocals. Dat ben ik dus. Dan missen we nog Matthijs van der Hoeven, leadgitarist, en Jeffrey Vermeulen op de drums.
Reformist, wat is dat voor een band? Als je jezelf moet omschrijven.
Het is meteen een hele moeilijke vraag. Wij omschrijven onszelf, dat doen we dan in het Engels. Vaak zeggen we: wij zijn een moderne blend van metal en blend. Dan denken mensen vaak aan koffie, natuurlijk, omdat het ook een blend is, maar bij ons is het omdat het echt een mix is van verschillende, zeg, invloeden vanuit metal. En dat bedoelen wij daarmee. Dus wij proberen wel echt verschillende invloeden eigenlijk samen te brengen tot wat wij zijn en dan doen we daar een heel mooi progressief sausje overheen en dan heb je Reformist.
Elke band natuurlijk van zichzelf dat ze een eigen unieke blend van metal zijn. Welke stijlen zitten er bij jullie in dan?
Ja, als je dan toch stempels op moet gaan leggen, dan hoor je met name toch wel de… ja, het progressieve metalcore. Dat is eigenlijk een beetje als je er een label aan moet gaan hangen, dan zouden wij onszelf zo bestempelen.Iedere band zegt: wij doen het anders dan de rest. En in principe is iedereen natuurlijk ook uniek en… Maar progressief betekent niet per se dat je de dingen anders doet.
Je zoekt grenzen op. Zo zie ik dat dan. Dus je bent progressief door binnen het kader wat je voor jezelf stelt, toch daar een beetje buiten proberen te treden. Dus waarbij wij, dus als je kijkt naar metalcore, wij hebben dus meer, zeg maar, riffs dan dat we breakdowns hebben, waarbij je met de core toch vaak breakdowns is met catchy refreinen.
Wij proberen dus toch nieuwe dingen erin toe te voegen. Zo hebben we ook riffs die wat meer neigen richting bijna black metal zonder black metal te worden, maar toch die vorm te blijven.
Ik denk ook vooral dat het een beetje komt omdat wij alle vier hele andere genres ook wel leuk vinden en daar ook heel veel inspiratie uit verschillende genres halen en dat dan op die manier combineren met elkaar. En dan krijg je toch wel dat het weer wat unieks wordt. In vergelijking met met met wat er dan al vooral is op de Nederlandse markt, om maar even zo te zeggen.
Is die inspiratie wel ook veranderd in de afgelopen tijd?Of is het wel grotendeels hetzelfde gebleven?
Voor mij is het altijd het hetzelfde. Ik denk voor Matthijs, die is eigenlijk onze onze chief executive muziek schrijver. Je merkt wel dat hij wel steeds uit andere hoeken inspiratie haalt voor het schrijven van de muziek. En dat maakt het ook wel weer leuk, want dan zie je toch ook wel dat zijn hele schrijfproces en zijn hele schrijfstijl wordt dan anders, maar toch hoor je wel dat hij het is.
Dus dat is ook met met de nieuwe muziek die er aankomt. Het is heel divers in vergelijking met wat we nu al hebben, maar het klinkt wel nog steeds als Reformist, dus dat is wel een beetje de de uitgangshoek waar we naartoe neigen.
Als je dan kijkt naar de afgelopen vier jaar dat we bezig zijn. Toen we begonnen toen was het met name voor de twee leden die er nu niet zijn, Jeffrey en Matthijs. Die hadden nog niet zoveel live ervaring. En sinds wij live zijn gegaan. We hebben echt echt superveel gespeeld. Die live ervaring, die heeft ook wel echt iets met onze muziek gedaan.
Je ziet dat het nu steeds beter werkt op het publiek ook. Het is niet zo dat we daarop zijn gaan schrijven, maar het heeft gewoon een nieuwe invloed gebracht. Zoals bijvoorbeeld “Hive Mind”, onze single. Die doet het live nog steeds fantastisch goed. En dat dat nummer is eigenlijk ontstaan door onze liveshows en dat hele gevoel van live performance hoor je nu terug in onze muziek.
00:13:26:12 – 00:13:52:17 Mark van Gils: Dus alle nummers zijn nu meer dat zeg maar. Dat is wel tof om te zien als je terugkijkt.
De EP Reform Rebuild kwam uit in 2021. Jullie hebben daarna in heel veel vette optredens gedaan en toffe dingen gedaan. Wat was het leukste om tot nu toe te doen?
Ik denk toch onze tour vorig jaar. En ik vind vooral de festivals die we hebben gespeeld heel tof. Uhm. Baroeg Open Air was heel tof, maar ik denk toch uhm als ik moet vanuit het oogpunt van de band, zeg maar, als collectief denk ik toch onze Europa tour vorig jaar dat dat toch wel de de vetste ervaring is geweest voor ons alle vier.
En was daar dan nog één ding wat er bovenuit stak?
De uitverkochte show in Boedapest denk ik. Als je als band uit een land ter grootte van een speldenknop, zeg maar. Als je dan voor het eerst ook daadwerkelijk de grens over gaat en je verkoopt dan gelijk in Oost-Europa een venue uit. Ja, dat is wel echt echt wel heel bizar dat we echt zeggen: ja, heel vet!
Ik heb jullie ook al vaker gezien en daar kan je ook heel erg zien in jullie performance dat jullie echt wel bezig zijn met het neerzetten als Reformist als een professionele, sterke band. Ishet ingewikkeld om als band serieus genomen te worden?
Het ligt eraan hoe serieus je zelf genomen wilt worden. Ik denk dat dat vooral belangrijk is. Kijk dat merk je bijvoorbeeld ook in de in de coreommunity. Daar merk je dat contrast heel goed tussen tussen de bands die daar zitten. Je hebt mensen die vinden het prima om gewoon kleinschalig als een soort van hobby in kroegjes te spelen en dat soort dingen en het dan op zeg maar op een semi-serieus niveau muziek te maken. Maar er zitten ook bands bij die hier echt gewoon hun werk van willen maken of hun werk van hebben gemaakt. Maar dat ligt er echt aan aan hoe jij jezelf profileert als als band zijnde in de muziekwereld. Kijk, als jij het ambieert om om gewoon elke vrijdagavond in een bruin café te spelen dan… want dan kan je jezelf zo neerzetten. Maar als je wereldtours wilt doen, dat soort zaken, dan moet je jezelf ook denk ik wat wat serieuzer, wat professioneler profileren.
Daar hoor ik dan wel ook gelijk in dat jullie dat dan dus wel ambiëren.
Jazeker. Ik denk wel dat wij met z’n vieren wel echt naar het hoogste niveau wat wij mogelijk kunnen halen willen.
Dat moet hem toch de vraag stellen als bassist zijnde. Waarom dan zonder bassist op het podium?
Wil je het lange antwoord of het korte antwoord? Ik kan hier heel lang over praten, maar eigenlijk komt het bij ons gewoon op neer dat er in onze ogen zijn er weinig tot geen bassisten in Nederland die op het niveau kunnen bassen wat wij verwachten van een bassist. En dat is zowel muzikaal als sociaal. Je kan de sterren van de hemel spelen, maar als je gewoon met niemand botert in in de groep, ja, dan heb je er niets aan. Dus er is gewoon eigenlijk niemand die in dat hokje past.
Ja, behalve onze MacBook. Met z’n allen zijn we ook al acht jaar bezig, waarvan we dan echt vier jaar live muziek maken. Wij merken ook gewoon dat wij met z’n vieren weten wat we aan elkaar hebben en en daar doen we het ook gewoon mee en dat is heel belangrijk.
En als dat werkt voor zolang het werkt dan is dat goed. Als als er iemand bij komt en die past daar gewoon goed bij en die kan goed op niveau zijn instrument bespelen, dan is dat ook allemaal prima. Maar tot tot die tijd is het gewoon prima met z’n vieren.
Het is dus niet zo van oké, daar zijn helemaal geen goeie bassisten in Nederland. Alleen we zoeken inderdaad echt een beetje dat de perfecte match, want we hebben al twee keer van bassist gewisseld. Dat willen we gewoon niet nog een keer meemaken. En de timing was ook niet echt heel fijn. We waren gewoon al heel druk met het album wat uit gaat komen en dat heeft gewoon echt onze focus. En toen hebben we ook besloten van dat gaan we in ieder geval daar dus op focussen, dat we niet de tijd nu verliezen door een nieuw bandlid te zoeken, waarvan we eigenlijk dus al een beetje twijfels hebben of we de perfecte match gaan vinden.
Voyages komt iets voor het album release feestje op 1 juni uit. Hoe heeft dat schrijfproces eruit gezien voor “Voyages”?
Het is een lang proces geweest. Maar zoals ik net al zei, we hebben een muzikaal genie bij ons in de band, Matthijs. Die ligt ten grondslag aan alle muziek die wij maken. Hij is daar heel goed in. Dat is ook een beetje waaruit de band eigenlijk ontstaan is. Het meeste komt uit Matthijs. Maar deze nummers, sommige riffs die stammen uit tijden voordat dat we hem kenden. Sommige riffs die zijn geschreven tijdens het opnameproces zelf. Het grootste en het hardste nummer op op het aankomende album dat is geschreven in de tourbus vorig jaar.
Eigenlijk zijn we met het serieus schrijven en het opnemen van de demo’s en dat soort zaken na Hivemind begonnen, dus dat is in 2022. En we hebben eigenlijk tot de zomer van mei vorig jaar denk ik geschreven. En toen zijn we heel lang bezig geweest met het opnameproces, want ja,wij streven naar een bepaalde vorm van perfectie in de muziek. Dat is ook wel een beetje het genre waar we in zitten, alles moet gewoon strak, helder uh beluisterbaar, heavy, catchy, groovy. Het moet, het moet zeg maar alles zijn.
De gitaren moeten goed gepoetst zijn, dus de solo’s die moeten die moeten eruit springen. Alles moet hoorbaar zijn. Elke drumfill, elke toon, elke noot, elk stemmetje wat erin zit. Het moet echt allemaal goed zijn, dus er zit zoveel luisterwerk en en zoveel kijkwerk en whatever in het produceren van zo’n album. En dan is Matthijs ook echt een mierenneuker, eerste klas, dus die kan echt alles onder een loep leggen, wat ook wel goed is, maar ook heel vermoeiend. Maar daardoor heeft het wel ja, heel lang geduurd, maar mag het resultaat dan ook wel echt zijn. We hebben de lat heel hoog gelegd. Bewust.
Hebben jullie dan helemaal zelf gedaan? Of laten jullie dit wel mixen en masteren door iemand anders?
Matthijs die heeft alle instrumenten ingespeeld dus de gitaar en de bas. Dus het is geen midi bas wat je hoort. Dat heeft hij thuis gedaan.Bij Daan Nieboer van Cornerstone Audio hebben we de vocal productie gedaan en het album wordt gemixt en gemasterd door Roelof Klop.
Kunnen jullie ook al iets meer vertellen over het thema van van het album wat er aankomt?
“Voyages” is natuurlijk grof vertaald reizen. Dus reizen die je dan aflegt. Het is niet echt thematisch, maar in elk nummer op de plaat zit wel een een soort van referentie naar een bepaalde reis die je kan afmaken als mens zijnde. Fictief, maar ook vanuit persoonlijk perspectief. Matthijs heeft ook de tekst geschreven op een nummer wat hij heeft geschreven. Dat was in een periode waarin hij heel erg ziek was. Die komt ook op de plaat, die heeft hij ook zelf ingezongen, dat maakt het ook heel persoonlijk. Eigenlijk elk nummer staat in in teken van een soort van persoonlijke groei of afbouw. Dus eigenlijk een reis door jezelf. En dat is dan ook wel weer vrij interpreteerbaar.
Als ik kijk naar de teksten en de teksten en de titels van de vorige tracks lijkt het wel alsof jullie wel heel duidelijk een boodschap willen meegeven aan de mensen die jullie muziek luisteren.
Dit album is ook wat persoonlijker. Ook voor mij is dat wel wat persoonlijker geschreven en ik weet dat er net als mij heel veel mensen zijn die ook wel last van hebben gehad van bepaalde punten die worden aangesneden. En dan is het toch wel belangrijk dat , voor sommige mensen die die niet de woorden daarvoor kunnen vinden, dat jij dat voor hun kan doen op een bepaalde manier. Het is voor iedereen anders en ik hoop gewoon dat dat dat mensen voor zichzelf gewoon dat kleine stukje invulling kunnen vinden op op vragen waar ze zelf de antwoorden niet op kunnen vinden.
Met “Voyages” wilde ik toch wel wat persoonlijker op de materie in proberen te gaan, maar niet zo persoonlijk dat het er heel dik op ligt. Maar wel vanuit persoonlijke ervaringen, vanuit persoonlijk oogpunt teksten schrijven die dan wel weer vrij te interpreteren zijn voor de luisteraar.
Komen er nog meer singles uit voordat het album uit komt?
Ja, er komen nog drie singles, waarvan twee met videoclip. De volgende twee singles die komen, die zijn ook weer net iets meer persoonlijk dan die de vorige twee. Het gaat steeds meer dieper in dat verhaal van “Voyages”. Zo zal er ook een videoclip komen. Die gaat wat meer over verslaving bijvoorbeeld en wat voor effecten dat met jou als persoon heeft. Maar ook met name: wat heeft dat voor effect om de omgeving om je heen? Dat hebben we op een hele originele manier weer kunnen geven. Ook met de video. Dat is echt iets wat we nog niet eerder hebben gezien. In ieder geval niet in Nederland. En daar zit ook echt wel heel duidelijk een message bij aan het einde van: Let op, worstel jij met deze zaken? Meld je dan zijn we hier. Dat wordt letterlijk zo getoond in de video aan het einde. We willen daar gewoon heel duidelijk mee zijn van oké, super leuk wat jullie daar laten zien, maar let op, dit speelt echt! Dus vandaar ook dat we aan het eind van die videoclip over verslaving ook vermelden van joh, ben jij of ken jij iemand die uh met verslavingen kampt of met whatever. Hier heb je alle contactgegevens voor instanties die jou daarmee kunnen helpen.
Voor “The Crown” hebben jullie in ieder geval samengewerkt met Nouri en Allen van Distant. Komen er nog meer samenwerkingen aan?
Ik ga er niet te veel over zeggen. Ik ga ik ga het een beetje cryptisch houden nog, maar op de twee videoclips zit geen feature. Op de derde single die uitkomt …op die single zit een feature van een van de bands die op 1 juni in de 013 ons support op onze releaseshow
Jullie hebben in totaal straks vier videoclips voor voor het hele album. Hoe was dat om dat te doen?
Vermoeiend. Heel vermoeiend dit keer. Als je frontman bent dan heb je ook vaak dat je in clips de hoofdrol krijgt. En dat was dit keer ook.Het is het niet per se echt een doorlopende verhaallijn in de clips, maar ze passen wel heel goed bij het thema. Maar omdat het dus ook heel persoonlijk is, krijg je dus ook dat Freek steeds in beeld is.
We hadden het even over de de samenwerkingen die jullie hebben gedaan. Ik heb het al eerder met andere bands er ook over gehad, maar die core community is heel hecht in Nederland zeker? Hoe komt dat?
Ik weet wel hoe dat dat een beetje ontstaan is. Toen wij zeg maar net begonnen, was eigenlijk nog covid, dus wij wilden eigenlijk ook eerder beginnen, maar we zaten echt midden in de zoveelste lockdown. Concerten waren nog niet mogelijk. En ik weet zeker, er waren naast ons nog misschien wel honderd bands die in dezelfde situatie zaten.
En je voelde het wel. Iedereen zit met dezelfde problemen op dit moment. Toen wij op een gegeven moment live konden gaan, 2021, hebben echt geluk gehad. We konden namelijk drie maanden na de release konden we al live spelen en dat was toen echt bijzonder. We hadden eigenlijk maar een maand en toen hebben we drie shows gespeeld. Iedereen was zo blij dat we weer naar buiten konden.
En dan ga ik toch één persoon in specifiek noemen. Dat is Joyce. Joyce die kwam naar onze allereerste show in Capslock uh Capelle aan den IJssel. En zij was omvergeblazen door onze liveshow, zoals ze het zelf verwoorde en ze zei: Ik wil er iets mee doen, ik ga hier iets mee doen.Ik wil jullie een podium bieden. En toen is het eigenlijk een beetje vanuit haar persoonlijk ontstaan. Zij is die groepsapp begonnen. Die energie die zij daarin bracht, daar is heel die coremunity uit ontstaan.
Het is gewoon een groter vriendengroep.Er is ook veel meer support van elkaar als dat er tien jaar geleden was. Vooral de core wereld in Nederland daar was tien jaar eigenlijk altijd een soort van vast groepje en als je daar niet bij zat dan dan deed je bandje er niet toe. Je ziet nou wel dat dat iedereen elkaar een beetje op sleeptouw neemt en dat iedereen elkaar ook wil helpen en wil supporten. En als je dan kijkt naar de afgelopen paar maanden, er wordt zoveel muziek uitgebracht. Allemaal super hoge kwaliteit, dikke videoclips, vette optredens. Het leeft en dat is heel mooi om te zien.
Thanks voor jullie tijd.
Ja, jullie bedankt! Graag gedaan en koop allemaal een kaartje voor 1 juni zou ik zeggen. Het is in de 013 in Tilburg, Reformist en nog drie andere bands voor maar €16. Het is zondag, maar het is altijd afgelopen, dus je bent gewoon nog met de laatste trein naar huis!
Meer weten over Reformist? Je vindt ze op hun eigen website.