just typing here to see where it goes Beyond the Pale - Over Monuments in Time en meer (interview) - MetalFromNL

Beyond the Pale – Over Monuments in Time en meer (interview)

Dit interview staat ook op Youtube

Beyond the Pale is een Nederlandse death metal band met een verleden. Afgelopen weekend, op 9 maart, presenteerde de band hun debuut EP ‘Monument in Time’ tijdens Metalcafe Live in Hilversum. Die EP komt, met reden, pas officieel op 27 april uit. We spraken de band over het ontstaan van de EP, de (Nederlandse) metalscene en de leukste plek om te spelen. 

Voor de mensen die onder een steen geleefd hebben, wie zijn jullie en wat doen jullie?

Johnny: “Wij zijn Beyond the Pale, een Nederlandse metalband uit Utrecht met voormalig leden van Bloodgod, Container, Paper Doll Decay en Martyr.”

Ik kan niet een interview met jullie doen en het niet even over Jeroen hebben. Het is niet voor niets dat het album officieel pas op 27 april uitkomt. Voelt het voor jullie ook als een goede afsluiting van een waarschijnlijk toch wel zware periode? 

Janneke: “Het is natuurlijk ook een therapeutisch iets als je als je zoiets meemaakt en je besluit heel snel we gaan door als band. Dat had hij ook gewild. Maar ja, dan is t dus op een gegeven moment oké, maar dan willen we die nummers wel opnemen.

Hij is er altijd bij, dus t is altijd een gemis. En voor mezelf weet ik of ik voor de andere kan spreken, maar voor mezelf had ik het ook wel weer even moeilijk toen ik eenmaal dat album even in handen had en de tekst weer zag van oh ja, maar hij is er niet meer. Dus ja, aan de ene kant voelt als een afsluiting, maar aan de andere kant is het ook wel een vereeuwiging.

En ik denk wel dat ie trots zal zijn.” 

Frank: “Het is inderdaad een uh een afsluiting, maar ook wel weer juist door de afsluiting de start van de 2.0 versie van Beyond the Pale. We zijn nog bezig met nieuwe muziek dus het staat allemaal klaar. Maar voordat we echt verder kunnen en kunnen beginnen dan moet dit gewoon afgerond worden op de op de enige manier die kan. En dat is zorgen dat zijn muziek voor eeuwig en altijd er is en blijft bestaan en dat hebben we nu naar ons beste kunnen geprobeerd te doen en nu gaan we voorwaarts.” 

Boudewijn: “Eigenlijk zijn alle nummers op de EP hij in den beginne ontstaan door Jeroen en Johnny. We hebben nu al een beetje eigen twist aangegeven met mij en Geoffrey, de nieuwe gitarist. Maar daarom ja is dit ook mooi, dit is gewoon een eerbetoon  aan Jeroen en dat we zijn werk vast kunnen leggen. En ja zoals Frank al zei zijn nu druk bezig met met nieuwe nummers maar we proberen wel de Jeroen metal vibe erin te houden. Dat is wel de blauwdruk van een band.” 

Een een interview zag ik Janneke, dat je jezelf als stubborn omschrijft. Dat je door blijft gaan hoe moeilijk het ook wordt. Stonden jullie er allemaal achter dat de band door moest gaan na zijn overlijden of kwam dat vooral bij jou vandaan?

Janneke: “Nee, dat was dat was heel erg unaniem. Dat hadden we echt tegelijkertijd, dat was echt elkaar aankijken en de blikken zeiden al genoeg. Van we gaan wel door toch? Ja, we gaan door. Dus uh, daar had mijn koppigheid op dat moment gelukkig niet zo veel mee te maken.”

Frank: “Vrij snel waren ook al over uit dat we het moesten opnemen. Dit konden we niet laten gaan. En er zijn nog veel verschillende varianten langsgekomen van: hoe gaan we dit opnemen? Een nummer hadden we ook al opgenomen voor DB’s dus we hadden bedacht dat we zijn originele gitaar track bijvoorbeeld konden hergebruiken en nog verder aanvullen. Bevriende gitaristen vragen om de nummers in te spelen, bijvoorbeeld. Er zijn heel veel varianten geweest en het ging sowieso vastgelegd worden, alleen hoe daar waren we nog niet uit. Maar ik denk met de komst van Geoffrey toen was de band gewoon weer compleet en af.

En uh, daarmee hebben we het afgemaakt. Dus de nieuwe Beyond the Pale eert de oude Beyond the Pale eigenlijk. Tijd voor een frisse start.”

Ik las een interview in de Aardschok vorig jaar. Daarin stond dat het album waarschijnlijk in september uit ging komen. Waarom is dat toen niet gebeurt? 

Frank: “ Nou, ik denk dat elke band die wel eens een album heeft opgenomen en het hele traject doorgaat van opnemen, masteren, mixen dit herkent. Je hebt ook nog die stap van labels zoeken en die onderhandelingen. En dan moeten de cd’s gedrukt worden. Je hebt af en je hebt uitbrengen. Daar zit heel veel tijd tussen.

We hebben dat in juni al opgenomen, we hebben zelfs de videoclip al opgenomen. 

Ja en dan begint het. Masteren, wachten, labels benaderen. Dat kost gewoon gewoon heel veel tijd.

En toen zaten we in het nieuwe jaar en was er eigenlijk maar één datum die mogelijk was: 27 april. Dus we hebben de cd’s al mee vandaag. Dus je kan ze vandaag hier al kopen ter plekke. Da’s eigenlijk de enige manier om ze te krijgen. De pre-order via Bandcamp begint binnenkort geloof ik. En we gaan langzaam aan ook een paar nummers releasen al dus we bouwen er naartoe. Maar 27 april is is voor heel veel redenen gewoon de officiële releasedatum waarbij waarbij hij uitkomt.” 

Jullie zijn allemaal, in ieder geval voor mij, bekende namen in de Nederlandse metalscene. Volgens mij is de hele Nederlandse scene een beetje incest, veel mensen zitten in meerdere bands of hebben in meerdere bands gespeeld. Hoe zit dat bij jullie? 

Frank: “Ik ben ongeveer vijf jaar geleden even gestopt met basgitaar spelen om redenen. En toen werd ik weer ergens gekieteld om te spelen en toen kwam ben ik bij Disquiet gaan solliciteren. Als bassist was ik toen net niet geworden. Maar ja, toen jeukte het. Zag ik op facebook een berichtje van Johnny die zei: “Bloodgod zoekt nog een bassist.” Dus ik vroeg Johnny is dat een leuke band? En hij zei ‘das mijn band’ dus sindsdien zit ik bij Bloodgod. 

Uiiteindelijk ging Koen Romijn bij Disquiet weg. Toen ben ik alsnog bassist geworden bij Disquiet. En met Disquiet had ik al meerdere keren opgetreden met PaperDollDecay en ik heb altijd wel een leuke klik gehad met Janneke. Was altijd super gezellig. En toen was ik op vakantie in Terschelling en Johnny belde me en sprak mijn voicemail in met de vraag of ik hem wilde terugbellen. Dat doet Johnny nooit dus ik dacht paniek. Maar hij zei ‘Joh, we hebben een zangeres gevonden voor Beyond the Pale, maar ze heeft een een secundaire arbeidsvoorwaarde en dan ben jij”. Dus ik ja, nou, ok. En ik kijk m’n vriendin aan en die zegt  “joh uh je vindt het altijd gezellig, altijd leuk met Johnny je komt altijd blij thuis. Dus doe maar gewoon.” Ja en sindsdien heb ik dus drie bands. 

Dus het is inderdaad heel incestueus. Ons kent ons, maar dat is ook gewoon … Je treedt op als een band, je spreekt mensen, je leert mensen kennen en automatisch weet je precies wie de leuke mensen zijn, wie de toffe mensen zijn, met wie er een klik is. Dan zijn de lijntjes kort.”

Is de metalscene veranderd in de afgelopen jaren? Ik heb het idee dat er na corona ineeens veel meer beweging in zit, meer nieuwe bands, meer plekken waar je kunt spelen. Herkennen jullie dit?

Frank: “Als je op een moment ook in in Engeland speelt in in t buitenland dan kom ik er achter dat Nederland echt wel heel goed geregeld is.

In Engeland mag je blij zijn als je t podium mag gebruiken,moet je je eigen bier aan de bar kopen. Er zijn goede zalen en misschien hebben we wel te veel luxe. Er zijn te veel bands en te veel zalen, misschien is het een beetje overkill. Al die zalen vullen is gewoon heel lastig. En wat ik ook zie is dat de scene begint te verouderen. Ik zie vooral veel mensen van mijn leeftijd en ik mis de jeugd. Het zijn dezelfde mensen als 20 jaar geleden die naar concerten gaan.” 

Janneke: “Ik snap wel dat er meer uh sinds Corona meer band zijn ontstaan. Je bent in één keer gedwongen om na te denken over hoe ga ik m’n passie uitbrengen terwijl ik nergens naar kan. Ik zit opgesloten, ik mag helemaal niks en we konden ook nergens heen. En dan ga je out of the box denken. En dan ja, dan ga je toch kijken van hoe kan ik een band vormen en wie heb ik daar nog voor nodig. Voor mezelf ben ik de landsgrenzen over gegaan. 

Ik had voor mezelf zoiets en ik heb naast Beyond the Pale geen band nodig die per se in Nederland binnen een straal van zoveel kilometer van mijn huis zit, waarbij ik elke week kan oefenen. Dat is niet meer nodig tegenwoordig. De wereld wordt kleiner, dus mensen durven verder te kijken en ik denk dat de corona pandemie daar wel aan heeft bijgedragen denk ik.”

Je zegt net dat je nog steeds dezelfde mensen ziet bij concerten als 20 jaar gelden. Wat dat betreft, hoe krijgen we weer meer jeugd in de Metalscene? Heb je daar ideeen over? 

Janneke: “Ik denk dat t vooral begint bij, en dit gaan mensen echt niet leuk vinden dat ik dit zeg, maar ik denk echt dat begint bij dat festivals een keer leren niet elk jaar dezelfde bands te boeken. Het is altijd Testament het is altijd Iron Maiden. En ik begrijp het want die trekken veel publiek maar geef andere bands ook een kans en geef de jeugd ook meer een kans. Waarbij de jeugd denkt ook waarschijnlijk bij zichzelf met Iron Maiden zou ik die ouwe gasten willen zien?” 

Frank “Dan heb je tien bands en dan acht van die oude grijze knarren die veel publiek trekken? Wat ik ook snap. Want dan komen ook de oudere mannen die toch geld zat hebben. Maar weet je, gooi de balans een beetje om, gooi er wat nieuwere bands in en geef het lokale Nederlands talent ook gewoon een kans.”

Das wel vet om te zien bijvoorbeeld in podcasts of de loodzware jongens. Van Kink Distortion. Die hebben heel veel aandacht voor de Nederlandse scene en er is hele vette muziek in het land. Maar ja, als je als zo’n band nooit de kans krijg om op te treden, voorbij een gemiddelde kroeg of een jongerencentrum, ja dan houdt het ook op.

Er is ook een soort glazen plafond. Ja, en dat is voor bands heel moeilijk om heen te breken en dat ligt deels aan bands, maar ook heel veel aan zalen en festivals en dat soort dingen. 

Janneke: Want ja, als je niet groot genoeg bent dan kom je er gewoon niet bij en dan is het ook weer ons kent ons. Als je de programmeurs niet kent, je bent er geen beste maatjes mee. Ja, vergeet het dan maar.”

Wat zijn leuke plekken om op te treden in Nederland?

Johnny: “Wat maakt t leuk om te spelen. Dat is sowieso als er publiek is natuurlijk. Verder als we het idee hebben dat de mensen die het organiseren dat ook doen met passie, met enthousiasme. Dus niet omdat ze d’r toevallig geld mee verdienen, maar op een vergelijkbare manier als wij zelf er in zitten namelijk: Het is vooral super tof om te doen. En wat t ook leuk maakt is dat je gewoon niet alleen op het podium maar ook daarnaast een klik hebt en dat je t leuk en gezellig hebt. Want als je met z’n allen in de auto richting Groningen moet rijden en je zit twee uur in de auto, da’s een lange rit. Want je moet ook weer twee uur terug.

En waarom wij DB’s leuk vinden is denk ik vooral omdat het echt een community is. Het is een oefenruimte complex waar heel veel bands oefenen, waaronder wij zelf. Bij bij het wisselen kom je elkaar tegen bij de bar. En over bar gesproken, ze hebben een goed bier aanbod. Ze hebben wisselende exposities en misschien wel t belangrijkste ze hebben een toffe concertzaal. En daarmee is t eigenlijk een hele mooie kraamkamer voor opkomend talent.

Voor bands die nog niet toe zijn aan AFAS, maar wel supergoed zijn en gewoon ervaring willen opdoen en willen doorbreken. Ik denk dat dat soms onderschat wordt. Dat zalen van die capaciteit zoasl dB’s en zo zijn er nog wel een paar wat die betekenen voor de muziekscene. Niet alleen voor de metalscene, maar voor de muziekscene, omdat dat wel echt de opstap is waarin bands echt groter kunnen worden en kunnen uitgroeien tot bijvoorbeeld wel AFAS of stadions of Europese tournees.”

En wat maakt DB’s dan zo’n leuke plek?

Frank“Waar DB’s heel goed in is, het is vooral een no nonsens doe het je zelf zaal. Het gaat niet om grote namen, ze willen gewoon leuke mensen met leuke bands hebben. En qua hospitality hebben ze het gewoon heel goed begrepen voor heel veel bands. Het gaat niet alleen maar om gages, het gaat ook om hoe je behandeld wordt als muzikant en DB’s is daar gewoon ontzettend goed in. Je wordt zo geknuffeld en in de watten gelegd qua eten, qua drinken, het is allemaal super top geregeld. Bij DB’s voel je je gewoon meteen thuis.” 

Waar willen jullie nog staan met Beyond the Pale?

Frank: “Duitsland. Nederland is is stiekem best wel klein en ik denk dat we ook echt wel heel veel leuke shows gaan doen in Nederland. Maar ik heb wel een paar keer in Duitsland opgetreden en ik moet zeggen de metalscene is daar echt anders dan Nederland. In Nederlands kun je een show doen in een volle zaal en dan zie je achterin iemand met z’n hoofd schudden. En dan sta je bij de bar en dan hoor je achteraf dat ze het een supervet optreden vonden.  En in Duitsland kan je in een kroeg staan met drie man, maar staan dan wel voor het podium en breken de hele tent af. Dat is gewoon anders.” 

Janneke: “Ik wil nog een keer op Inferno Metalfest staan.“

Frank: “We hebben het net gehad over festivals omdat het heel moeilijk is om bekend te worden als band. Je moet een situatie creëren waarin mensen jou gaan zien als band, terwijl ze jou nog niet kennen. Dus de enige plek om dat goed te doen zijn ook festivals.”

Jullie zijn al met nieuwe nummers bezig. Gaan we die binnenkort ook horen? Misschien wel vanavond? 

Janneke: “Nou het was in eerste instantie wel de bedoeling. Maar we gaan het nog niet doen, we moeten nog even de puntjes op de i zetten.”

Boudewijn: “Maar ja die is wel 90% af. Dus ja, er zit veel in de in de pijpleiding. Geof en ik hebben veel dingetjes liggen en het is altijd de uitdaging om het in een goeie vorm te gieten, in een goed liedje te gieten. En daar zit ook t meeste tijd in denk ik.”

Zijn de nieuwe nummers heel anders dan wat er nu op Monuments in Time staat? Of ligt het wel in dezelfde lijn? 

Boudewijn: “Het zit wel in dezelfde lijn. Maar iedereen heeft toch z’n eigen creativiteit. En dat is dat is heel persoonlijk. Maar het  is wel Jeroen metal.” 

Johnny: “Waar Jeroen heel goed in was is riffjes bedenken die je zo mee kan fluiten en die blijven hangen in je hoofd. Daar hebben we zelf ook last van als we na het oefenen naar huis rijden dan heb je altijd nog die liedjes in je hoofd zitten. Maar ze zijn bedrieglijk eenvoudig, als je ze probeert na te spelen dan denk je oh d’r zit toch meer achter dan ik dacht en het is dan toch net wat ingewikkelder. Dat was de kracht van Jeroen. En als je vraagt naar nieuwe muziek dan is dat vooral nu aan Geoffrey en Boudewijn, die eigenlijk letterlijk genomen tot dusver in een coverband zaten, want die hebben altijd de liedjes van Jeroen moeten spelen.”

Op 27 april komt de EP Monuments in Time uit. Hou tot die tijd de socials van Beyond the Pale in de gaten, want binnenkort gaat de voorverkoop van start. En we krijgen binnenkort dus alvast een single- en videoclip als voorproefje op de nieuwe EP. 

Je vind Beyond the Pale op hun eigen website of op Facebook

YouTube player